Gotthardtunnel

De snelste route naar het Comomeer is via de Gotthardtunnel, tenminste als daar geen file staat. Deze tunnel wordt jaarlijks door vele vakantiegangers gebruikt die op doorreis zijn naar Italië.

Informatie over de Gotthardtunnel

De Gotthardtunnel is bijna 17 km lang (om precies te zijn 16,942 km). Met zijn lengte is de Gotthardtunnel de nummer 3 op de lijst van de langste tunnels ter wereld! De tunnel is tussen 1970 en 1980 gebouwd en werd op 5 september 1980 voor het eerst in gebruik genomen.

Gotthardtunnel Zwitserland

De tunnel verbindt de plaatsen Göschenen en Airolo en is onderdeel van de A2 tussen Basel en Chiasso.

Maximum aantal auto’s door de tunnel

Vrachtverkeer wordt slechts geleidelijk de tunnel doorgelaten. Daarnaast moet er altijd een minimale afstand van 150 meter tussen 2 vrachtauto’s zijn. Per uur mogen er (per richting) 1000 auto’s door de tunnel rijden. Een vrachtwagen telt voor 3 auto’s, waardoor het aantal snel bereikt wordt. Wanneer de max bereikt is, worden er tijdelijk geen auto’s de tunnel ingelaten, waardoor de wachttijd bij de Gotthardtunnel oploopt.

Vrachtwagens worden daarom vaak al vroegtijdig op een speciale parkeerplaats gezet waar zij op hun beurt mogen wachten. Je ziet dan ook vaak een file aan vrachtauto’s staan voor de tunnel.

File bij de Gotthardtunnel

Het verkeer wat door deze tunnel moet is in de afgelopen jaren flink toegenomen. Ten tijde van de opening reden er ongeveer 8000 auto’s door de tunnel (ongeveer 900 vrachtauto’s). In 2013 waren dit al 17500 auto’s per dag, waarvan 2600 vrachtauto’s!

Ondanks de toename van het aantal auto’s is de tunnel zelf niet uitgebreid. De Gotthardtunnel heeft nog altijd enkel 1 rijbaan in elke richting. Hierdoor ontstaan er grote opstoppingen in de vakantie periode’s. De wachttijd bij de tunnel kan soms wel oplopen tot 5 uur! Je kunt op deze momenten de tunnel dus het beste vermijden!

Extra tunnel

Inmiddels wordt er wel gewerkt aan een tweede baan. Deze wordt momenteel echter enkel gebruikt als vluchtroute bij calamiteiten. Gebeurt er iets in de tunnel, dan wordt het verkeer stil gelegd en wordt de tunnel gesloten, totdat de situatie opgelost is. Ook dit kan voor grote vertragingen zorgen!

Naar verwachting moet de extra tunnel in 2020 in gebruik genomen gaan worden voor het verkeer. Echter dient dan de huidige tunnel gerenoveerd te worden. Vanaf 2030 zouden beiden tunnels in gebruik genomen moeten worden. Echter is het nog maar de vraag of dit de vertraging bij de Gotthardtunnel gaat oplossen. De capaciteit van de tunnel mag namelijk niet verhoogd worden, dit ter bescherming van het Alpen gebied…

Alternatieven voor de Gotthardtunnel

Wil je naar Italië, maar wil je niet in de file staan bij de Gotthardtunnel, dan zijn er diverse alternatieven waarmee je de Gotthardtunnel kunt vermijden:

  • Gotthardpas (in de winter gesloten)
  • Splügenpas (let op: niet geschikt voor aanhangers!)
  • San Bernardinotunnel

Op de website van de Gotthardtunnel (Duits) zelf kun je lezen wanneer er werkzaamheden plaatsvinden en de tunnel dus (tijdelijk) gesloten is voor verkeer. Werkzaamheden vinden voornamelijk ’s avonds en ’s nachts plaats tussen 21.00 uur en 05.00 uur.

Gotthardtunnel Zwitserland in de winter

 

Nieuws

Goedkoop naar Milaan vliegen met KLM

Amsterdam | Vanaf donderdag 6 september 2018 starten de KLM Werelddeal weken …

Miss Camping & Beerpong toernooi

Domaso | Op 21 en 22 juli wordt in Domaso het populaire …

Aardverschuiving bij Gallivaggio SS36

Gallivaggio | Op 29 mei is een deel van een berg bij Gallivaggio …

Meer nieuws